באחד מימי ספטמבר 1970, המיכלית "טאורוס" בפיקודו של רב החובל הותיק אורי סבירסקי הפליגה מנמלי הנפט שבמפרץ הפרסי כשבמיכליה כ 100,000 טונות דלק גלמי לכוון נמל אילת. אותות מצוקה שנשלחו על ידי המיכלית "אקואריס" שהופעלה על ידי צוות איטלקי נקלטו על ידי קצין האלחוט אברהם מודיאנו שחש להעבירה לרב החובל.
האקואריוס שיצאה טעונה בכ 200.000 טונות של דלק גלמי מנמלי המפרץ, התנגשה באניה רוסית שפגעה עם חרטומה בצידה השמאלי של האקואריוס באזור המבנה (accommodation ) , בעקבות ההתנגשות החלו מים להציף את חדר המכונות ואש פרצה באזור. בעת ההתנגשות נפגעה סירת ההצלה השמאלית ואילו הסירה הימנית נפגעה כנראה בעת ניסיון הורדתה למים.
צוות האקואריוס נטש את האניה ברפסודת ההצלה ונאסף על ידי אניה רוסית (אחרת) שהייתה באזור, כשאחד הימאים נעדר. האניה שהתנגשה באקואריוס המשיכה בדרכה.
הטאורוס היגיעה לאזור האסון בשעות אחרי הצהרים המאוחרות ושלשה אנשי צוות, החובל הראשון ימיני סימנטוב , קצין המכונה צבי סמלר ודוד לשבסקי עלו על סיפון האקואריס השוקעת והבוערת בעזרת סירת ההצלה, והחלו בכבוי השרפה וקשירת חבלים שנשלחו מהטאורוס.
באותו זמן, האניה הרוסית שהייתה עדיין באזור וחיכתה כנראה לבוקר בכדי לעלות על האקואריוס ולזכות בדמי ההצלה, ניסתה לעבור בין הטאורוס והאקואריוס ולמנוע את פעולת הקשירה, אך ללא הועיל.
עם שחר ולאחר כבוי האש, החלה הטאורוס בגרירת האקואריוס שהחלה להיסחף לכוון החוף. הגרירה נמשכה כארבעה ימים והסתיימה כאשר הגיעו ספינות גרר שנקראו מקרצ'י שבפקיסטאן להמשך הגרירה.
הערות:
– סכום ההצלה, כלומר עלות כלי השייט והמטען היה כ 30,000,000 שלושים מליון דולר.
– עד כמה שידוע לי זאת היתה ההצלה הראשונה בסכומים כאלה.
6 האקואריוס לפני ההתקשרות |
3 סיפון האקואריוס לאחר כבוי השרפה |
סיפון האקואריוס לאחר כבוי השרפה 1 |
מקום ההתנגשות 2 |
9 הטאורוס כפי שנראתה מהאקוריוס |
תחילת ההתקשרות 5 |
קשירת חבלי ההתקשרות בירכתי הטאורוס 8 |
4 החבלים קשורים , באופק האניה הרוסית |
7 האקואריוס נגררת |