העינים שראו והמצלמה שזכרה


העינים שראו

והמצלמה שזכרה

1
1954– 2004, 50 שנה בסביבה ימי
קובץ תמונות שצולמו בזמן הארוע
ומתעדות ארועים ימיים מעוררי חשיבה ל"ימאות טובה"...
הליוויתנית האחרונה של "זבולון"
נתניה נעתקה ממקום חנייתה, על ידי
הגלים של סערת חורף, ובלי אפשרות
לחלצה, רוסקה ללא תקנה במשך שתי
יממות. (חוף זבולון נתניה 1978).

על ההגה באותה סירה – 1958

2

הקילונים (DERRICKS ) שמעל מחסן ירכתיים נעקרו מהתושבות בסערה דרגה 7 ליד הגיברלטר (m/v Lemoncore 1967).

3

סירת הצלה שהורדה לאיסוף מלח שנפל לים, לא הצליחה לחזור לאניה ונגררה, אחר כבוד, על ידי ספינת נתבים, שהוזעקה לאסוף את הצוות. (Off Lisbon 1969).

4

חרטום של ספינת דייג נכנס בדופן האניה, בערפל כבד. הנזק הקרוב לקו המים, חייב החלפת לוחות דופן בגובה שני מחסנים, ולאחר מכן יציאה לאתר נסתר בים והשלכת אלפי תיבות בננות שתססו, בזמן התיקון, והפכו את מחסני האניה למיכל גדול של ליקר בננות. (Kobe 1970 ).

5
השלכת המטען ממחסן ירכתיים לים.

6
כל עליה על גל וירידה בחבטה (POUNDING ) גורמת נזקים סמויים ומצטברים, ושרשרת סיבות לאסון פתאומי במועד לא צפוי. (1969 דרום אטלנטיק).

7
קרח על הסיפון עלול לגרום לאובדן יציבות, נזקים למכלולים, שבירת חבלים והחלקה בהליכה; כל זה בתוספת טלטול כלי השייט.

8
לאחר 10 ימים בקוי רוחב 40 דרום "השואגים" רותכו שני מיכלי דלק מעל המחסנים, כדי ש"כלי שיט חופי" Coaster יוכל לסיים את חציית האוקינוס ההודי מאוסטרליה לדרום אפריקה.
לילה של טלטול בגיבוע של 4 מטרים, קרע את המיכלים ורוב הדלק אבד לים.
הגענו לדרום אפריקה "על הטיפות האחרונות". (m/v Arnon 1977).

9
תורן "ורדית" לאחר שקרס במכת רוח – משט בתי הספר הימיים ל"ג בעומר 1974 יותר מ-40 סירות התהפכו , ניזוקו או איבדו שליטה בקטע הים שבין מכמורת למכון ווינגיט.

10
"טרית" הליוותנית האחרונה בצבע "וורניש" לאחר מספר חודשי טיפול ושיחזור.אותה סירה, יום אחרי הצילום מימין, שיוט ל"ג בעומר 1974 לאחר שהמשיטים אבדו שליטה בסערה ולא השכילו להטיל עוגן, הרבה לפני שהגיעו לסלעים.

11
עליה על חוד שרטון בודד, עם כלי שיט בשוקע של כ-70 ס"מ, בים שקט, ללא רוח, באור יום ובמים צלולים, כשכל העומקים מסביב מעל 10 מטר.

נסיון להוריד את הספינה בגרירה לא הצליח.

גם נסיון להציף עם משוט הגה לא הצליח.

הזעקנו משהוא חזק.

לא כל מי שמוריד אותך מהשפיץ ממש אוהב אותך!



12
תורן יכול להשבר גם 30 דקות לאחר היציאה, וטוב שיש מישהו בסביבה עם קוצץ כבלים...


12
אניה על שרטון מול חופי יפן .
צולם מסיפון ה"סהר" 1963

13
מעבורת נשרפת בנמל פיראוס.
צולם מסיפון ה"שלום" 1966


מחשבות של ימאי- בגמלאות (מלח הארץ) ספוג מלח (בחור ממולח):-

1. כל מה שעלול לקרות- צפוי לקרות בסערה בחושך.

2. כלי השיט הוא אוסף של פריטים ומכלולים, שזוממים להזיק לך ולהוות מקור לתאונות ברגע שתמצמץ.

3. היוקרה שלך ושל השייטים סביבך מועילה כשלא היוקרה חשובה. אל תתביש לשאול שאלות ולחלוק ידע- כך הופך השיט לתחביב.

4. התחת, העשירים ומזג האויר עושים מה שהם רוצים – אל תסמוך על תחזית הפוכה למה שאתה רואה מהחלון. אם בספק – אז לא!

5. ALWAYS KEEP AT LEAST 12 HOURS BETWEEN BOTTLE AND THROTTLE .

יערי דניאל