אפריל נבחר כחודש המודעות להיסח דעת בזמן נהיגה. אם אתם תוהים מדוע רק לקראת סוף החודש אנחנו משתפים אתכם באינפורמציה הזו, כנראה שזו חלק מהבעיה. כי אפילו לנו נקודת הציון הזו, כמעט חלפה מתחת לרדאר. אז בואו ניזכר במה מדובר
עד כמה רצינית ומדאיגה תופעת הסח הדעת בזמן נהיגה? ובכן, מתברר שהיא מספיק רצינית כדי שהרשות הפדרלית הלאומית לבטיחות בדרכים (NHTSA) תחליט להכתיר את חודש אפריל, בכל שנה, כחודש המודעות להיסח הדעת בנהיגה.
חוסר מודעות היא חלק מהבעיה
עבור חלק גדול מציבור הנהגים, שרובו ימנע מנהיגה במהירות מופרזת, נהיגה בשכרות או ביצוע עקיפה מסוכנת בכביש, דווקא מה שמוגדר כמעשה שגורם להיסח הדעת, עשוי להיתפס כעניין לגיטימי. "מה בסך הכול עשיתי, קראתי הודעת טקסט והכול בשליטה", אלו הנימוקים שאנחנו פוגשים שוב ושוב.
אלא שהסטטיסטיקה מלמדת שזה לא ממש כך, וחודש המודעות הוא עילה מצוינת להציף קצת נתונים, להדגיש את הסכנות ואף להציע פתרונות מצילי חיים.
נתחיל במידע כפי שהוצף החודש על ידי NHTSA. המידע הזה אמנם מתייחס לנעשה בארצות הברית ומעודכן לשנת 2019, אך ברמת הדינמיקה נכון מאוד גם למציאות הישראלית. למשל, על פי ניתוח המידע ב-NHTSA במהלך שנת 2019 נהרגו בכבישי ארצות הברית 3,142 בני אדם כתוצאה ישירה מהסח הדעת בזמן נהיגה (ברוב המקרים מדובר בהיסח דעת סלולרי, שנגרמות מהתעסקות בטלפון הנייד).
המספר הזה מגלם עליה של כ-10% ביחס לשנה שקדמה לה ובסך הכול מדובר בגרף שנמצא בעלייה מתמדת מאז שהחלו למדוד את המשתנה הזה בשנת 2007.
אמנם בתקופת הקורונה הסגרים גרמו לעצירה או ירידה זמנית, אך זו התגלתה כאנומליה ונתונים ראשוניים מהשנה הנוכחית מלמדים שהגרף חזר לעלות. למרות שהמחקר מצביע על כך שהתופעה הזו רווחת יותר אצל נהגים צעירים (מה שהגיוני לאור העובדה שהדור הצעיר הרבה יותר דיגיטלי), היא לא פוסחת על אף גיל ושום חלוקה מגזרית או סוציו-אקונומית. הסח הדעת בנהיגה הורג את כולנו.
אופטימיות זהירה לעתיד
חודש המודעות להסחת הדעת בנהיגה הוא עוד ניסיון להגביר את המודעות לבעיה ולצמצם אותה. האמת היא שבהקשר הזה אף קשה לבוא בטענות לרשויות. הסכנות בשימוש בטלפון הנייד בזמן נהיגה זוהו לפני למעלה מעשור, עוד בעידן הטלפונים "הטיפשים", ורוב מדינות העולם חוקקו חוקים נגד שימוש אסור בטלפון הנייד (ואפילו עדכנו אותם עם הופעת הסמארטפון ושפע הסח הדעת הקיים בו). סנקציות ועונשים הוטלו על נהגים ועדיין מדובר בסוג נוסף וקטלני של פנדמיה עולמית.
הבשורות הטובות מגיעות מכיוונה של חברת סטארט-אפ ישראלית בשם SaverOne, שנוסדה לפני מספר שנים במטרה מוצהרת להתמודד עם הסח הדעת בנהיגה באמצעות טכנולוגיה.
מאחר שמקורן של מרבית מקרי הסח הדעת הנובע משימוש בטלפון הנייד במהלך נהיגה (ציוץ בטוויטר, צפיה בווידאו, משחק או קריאת הודעה בזמן נהיגה), הרעיון של SaverOne היה מניעת הסח הדעת בכך שבזמן נהיגה היישומים הבעייתיים בטלפון של הנהג יחסמו.
SaverOne הצליחה לפתח טכנולוגיה ייעודית שמזהה את הטלפון של הנהג בזמן נהיגה, משתלטת עליו, ומונעת הפעלת יישומים אסורים. בכך היא מונעת את הסח הדעת הסלולרית עוד לפני שהתרחש.
בשלב זה המערכת של SaverOne כבר הוטמעה בהצלחה במספר ציי רכב של חברות מסחריות וייתכן ובעתיד אף תהיה זמינה לציבור הרחב. אפשר לקוות שבעתיד היותר רחוק היא תהפוך, כמו שהפכו בשעתן חגורת הבטיחות וכרית האוויר, לחלק מסטנדרט הבטיחות הבסיסי של כל כלי רכב ואז, אולי, לא נזדקק לחודש המודעות להסח הדעת בנהיגה.