מה טיב יחסי הגומלין בין הדת החדשה למסורות הקודמות?
האידאולוגיה החדשה מוכנה לקיים יחסי גומלין מורכבים עם הדתות והמסורות הקודמים.
אקומנזים בתנועת המאמינים
סורה (3קוראן:) חלק מאותם אנשי הספר הם בסדר, הם מאמינים(הרוב אולי לא.) אם הם יהודים, נוצרים, דבר זה לא אומר שיש בהם פגם. הספר לא נועד לשלול את האמונה המונותאיסטית הקודמת. המופקרים סטו מדרך הישר. הקוראן מגדיר את הפרזה הזאת, את המאמינים מול
המופקרים. מאמין לא אומר להאמין בקוראן או במוחמד, גם הם מסר, גשר לדבר מופשט יותר. המאמינים הם קבוצת האנשים ששייכים מבחינה אתנית לשבטים שונים, הגיעו למסורות מזוויות
שונות, מה שהם חולקים את עקרונות הקוראן: תמימי דרך, עובדים את אלוהים, מאמינים באלוהים וביום הדין, מצווים לנהוג בדרך ארץ. כל מי שלא שמע על מוחמד ולא מקבלים אותו כשליח האל אך
עושים את הדברים הללו, הם כן חלק מתנועת המאמינים. הוא בא לפנות אל הפגאניים או אל מי
שחלק מעמי הספר שחטאו, מופקרים והוא מהווה בשבילם גשר. ניתן להצטרף לתנועה מכל מיני
זוויות. רק בהמשך התפתחו תפיסות הומוגניות(קוראן רק למוסלמים וכו.)'
לאופי זה, יש ביטוי נוסף והוא אינטלקטואלי והוא נוגע לתנועת התרגום. זהו תהליך ארוך שהתפרש על פני כ100- שנה שבו מנהיגים – חליפיים בעיקר בתקופה האבאסית750( והלאה,) גייסו משאבים עצומים על מנת לשמר את המסורת שקדמה לאסלאם ולהכניסה לתוך המטרייה האינטלקטואלית של
הישות הפוליטית החדשה. הדמות שמזוהה עם התנועה הזאת הוא הארמון אלרשיד(נפטר ב.)809 הוא השתמר במסורת המוסלמית והאירופאית כדמות מיוחדת במינה. נחשב לחליף סובלני, פיתח
קשרים עם שליטים בעולם המערבי ובין היתר מה שיוחס לו הוא שאפתנות בתחום השימור והתרגום של המסורת האינטלקטואלית הקלאסית. החליפים שמשלו בבגדד באותה תקופה, ניצלו את הידע העצום שהיה קיים במרחב שעליו הם שלטו, אשר היה מגוון אינטלקטואלית ולשונית והביאו לתוכה גם את הידע הקודם שלהם, תרגמו לערבית וייחסו אותו לעצמם, לתרבותם. מסורת העתקה נפוצה ברחבי המרחב המוסמלי(טולדו וקורדובה בספרד,) הידע שהשתמר שם עבר לאירופה חזרה כאשר נכבשה ספרד על ידי הנוצרים. זהו עוד ביטוי לכיצד הדת החדשה מקפלת בתוכה דברים קודמים
ממסורות ודתות קודמות.
חוזה/תנאי עמר(שרוט עמר)
מהם זכויותיהם של מי שנמצאים תחת שליטת האסלאם איך אינם מוסלמיים. על רעיונות אלו נשענו השלטונות בהמשך השנים כדי להבין מה אמורה להיות המעטפת החוקית של נתינים בלתי
מוסלמיים. הם(הנוצרים) נמנעו מלעשות מספר דברים ובכך יקבלו ביטחון(לא ירדפו, לא יכפו עליהם
להמיר את דתם ויזכו לחופש פולחן:)
– אסור לבנות כנסייה חדשה, מקור פולחן חדש.
– לא יוחדשו הכנסיות שחרבו או שנמצאות בדרכם של המוסלמים.
– לא ימנעו מהמוסלמים להיכנס לכנסיות. לא ייווצר חשד שקורה משהו סודי בתוך הכנסיות.
– לא יינתן מקלט למרגל.
– לא ידברו שקר אודות האסלאם.
– לא יכו בנאקוס אלא בקול חלש בתוך הכנסייה.
– לא יציבו על הכנסייה צלב.
– לא ירימו את קולם בתפילה ולא בקריאה בנוכחות מוסלמים.
– לא יוציאו צלב או ספר אל השוק.
– לא יגדלו חזירים ולא ימכרו יין.
– לא ייטלו חלק בפעילות מסיון.
– לא ימנעו מסיון של אסלאם.
– לא יידמו למוסלמיים: המוסלמיים ידעו מי נוצרי ויוכלו לוודא האם הם מהווים איום. – לא נלמד את ילדנו את הקוראן: ישנה הפרדה, גבול שעובר בין הקהילות אך הוא גם גבול
פרשני. נוצרי לא יכול ללמד את הקוראן, הוא לא מובן מאליו.
טקסט זה מכניס את כל מי שלא מוסלמי לקטגורית (Dhimmiבן חסות, אולי מושפל.)מס -Jizya הוא מס הגולגולת שרק מי שחי תחת המוסלמים ואינו מוסלמי צריך לשלם. לקהילות הבלתי מוסלמיות היו
חסמים, היה קשה יותר לשגשג.