מהי צוואה הדדית והאם ניתן לבטל אותה

אחרי שנים רבות שהנושא לא היה מוסדר, בשנת 2005 נכנס לתוקף סעיף 8א' במסגרת חוק הירושה המסדיר את הנושא. עד לאותו שינוי בחוק, בני זוג יכלו לשנות את הצוואות ההדדיות שלהם מבלי להודיע על כך לצד השני. כיום ההליך המוסדר נקרא ביטול צוואה הדדית והוא הוגן כלפי כל הצדדים, מה חייבים לדעת עליו? כדאי להמשיך לקרוא. 

כיצד מבטלים צוואה הדדית? 

בבואנו לבטל צוואה הדדית נביט קודם על תאריך חתימת צוואה כי יש הבדל בין צוואת שנכתבו לפני שנת 2005 ואחריהן. אם הצוואה נכתבה לפני שנה זו, יש להוכיח הסתמכות של בני הזוג האחד על השנייה בכל הנוגע להוראות שניתנו בצוואה, ויש להוכיח כי מבנה קישורים אין כל בעיה לערוך צוואה אחרת מזו. אחרי שנת 2005 ההסתמכות היא ברירת המחדל, מה זה אומר? שלפני שנת 2005 אנשים יכלו מאחורי גבם של בני הזוג לערוך את הצוואה מחדש, מבלי שהם ידעו על כך, ואחרי שנה זו אין להם את האפשרות הזו יותר. 

מה החוק אומר על שנת 2005? 

כדי לבטל צוואה הדדית אחרי שנת 2005 בן או בת זוג שמעוניינים לשנות את הצוואה ההדדית עליה חתמו עם בני זוגם, חייבים למסור להם הודעה בכתב על כך, כאשר הביטול של הצוואה המשותפת מתבטלת כאשר הודעה זו נשלחת. אמנם זה נראה מובן מאליו לומר זאת, אך קרו דברים מעולם – שני בני הזוג צריכים להיות בין החיים כדי לבצע את הביטול בצורה כזו. מומלץ להיות מלווים על ידי עורך דין כבר בשלב הזה כי ישנם ניואנסים קטנים בהם כדאי להכיר, למשל שמי שביטל את הצוואה לא יוכל לזכות בחלק שלו בעיזבון באותה צוואה משותפת והדדית. 

ההבדל בין ביטול לפני המוות ולאחריו

כששני בני הזוג בחיים ביטול צוואה הדדית הוא הליך פשוט למדי, שכן מדובר על הודעה בכתב בלבד. לפני כן היה קל עוד יותר לעשות זאת כי לא היה צריך להודיע לצד השני על ביטול הצוואה ההדדית, אך כדאי לדעת שיש משמעות לעיתוי ביטול הצוואה. כמובן שלא ניתן להוציא הודעה בכתב לאנשים שכבר נפטרו, לכן ההודעה חייבת להתבצע כששני בני הזוג בחיים, אך הם גם צריכים להיות צלולים כדי לבצע זאת. 

מה עוד כדאי לדעת על הצוואה ההדדית וביטולה? 

מטרת הצוואה ההדדית היא שבני הזוג יבטיחו האחד לשנייה את הרווחה הכלכלית והאישית עד יום מותם. במצבים בהם קיימים סכסוכים משפחתיים או שעלולה להיווצר בעיה עם חלוקת ירושה במידה ולא נותרה מאחור צוואה, מומלץ מאוד לחתום על הצוואה ההדדית, אך אין ספק שבמקרים מסוימים ישנו צורך לבטלה, במיוחד לאור שינוי בנסיבות או לקראת פרידה. 

חתימה על צוואה הדדית משאירה את השליטה על הרכוש לחלוטין בידי בני הזוג, בחייהם ובמותם של אחד מהצדדים, ביטוליה מצריכה ליווי של עורך דין, גם כדי לעשות זאת באופן רשמי, אך גם כדי לדייק את ביטול הצוואה והחתימה על צוואה חדשה. מדובר על מהלך שיכול להפתיע את הצד השני ולגרור תגובת נגד מהמשפחה, לעיתים הוא נעשה ללא הסכמות כלל או ללא הודעה מוקדמת, לכן יש להצטייד בכל הכלים המשפטיים והאישיים כדי להתמודד עם התגובה. 

מה היה לנו עד עכשיו?

smart house
העתיד של בתים חכמים: שילוב כלים פיננסיים

אם בתחילת הדרך "בית חכם" אפשר בעיקר שליטה על התאורה, הטמפרטורה וכו', הצעד הבא הוא שילוב של כלים הרבה יותר מגוונים. בעתיד הקרוב מאוד, הבית שלכם יוכל לספק לכם כלים פיננסיים מתקדמים, לסייע לכם לנהל את הכסף שלכם טוב יותר ולקחת את השליטה בידיים – בצורה הכי נוחה וחלקה שיש.

תחזוקת חנות למשיכת לקוחות

בסביבת הקמעונאות התחרותית של ימינו, לא ניתן להפריז בחשיבות של תחזוקת חנות. זהו תחום רב-פנים, לא רק שומר על האסתטיקה של חלל קמעונאי אלא גם מבטיח את היעילות התפעולית, הבטיחות ורווחת העובדים והלקוחות כאחד. הרושם הראשוני שחנות יוצרת יכול להיות לעתים קרובות הגורם המכריע עבור לקוחות שבוחרים היכן לקנות. מעבר למראה בלבד, המערכות המורכבות ששומרות על חנות מתפקדת בצורה חלקה, כגון חשמל, אינסטלציה ומיזוג אוויר, דורשות תשומת לב קבועה כדי למנוע תקלות יקרות. יתר על כן, בעידן שבו בריאות ובטיחות תפסו את מרכז הבמה, חנות מתוחזקת היטב תורמת משמעותית לבריאות ולרווחה של כל מי שנכנס דרך דלתותיה. מאמר זה נועד לספק מדריך מקיף לתחזוקת חנויות, תוך הדגשת חשיבותו והעצות הטובות ביותר להבטחת אריכות הימים וההצלחה של עסקי קמעונאות.

האזנה לטלפון
איך מאזינים לטלפון נייד?

כחוקר פרטי, היכולת לנהל מעקבים ולאסוף מידע באופן דיסקרטי חיונית להצלחת כל חקירה. האזנה לטלפון נייד יכולה לספק תובנות חיוניות, שיחות והוכחות שיכולות לסייע בחשיפת האמת.

אל תעצרו כאן

יש עוד מה לגלות

המדריך לחופשת הקיץ 2024: טיפים, יעדים ותכנון

עם התקרבותו של קיץ 2024, ההתרגשות מתכנון חופשת הקיץ האולטימטיבית מתחילה לבעבע בלבבותיהם של רבים. בעולם השופע בתרבויות מגוונות, נופים עוצרי נשימה והרפתקאות אינסופיות, המשימה לתכנן את החופשה המושלמת יכולה להיות גם מרגשת וגם מכריעה. מדריך זה נועד לפשט את התהליך הזה, ולהציע מפת דרכים מקיפה ליצירת מסע קיץ שהוא לא רק בלתי נשכח אלא גם חלק ובטוח. מבחירת היעד האידיאלי שמתאים לחלומות ולמסגרת התקציב, ועד הבטחת חוויה מעשירה מבחינה תרבותית על רקע של בטיחות ונוחות, כל ההיבטים מכוסים. ברוכים הבאים לצעד הראשון שלכם לקראת קיץ 2024 שמבטיח להיות מעניין.

מארז ליולדת
הייתה לידה? קונים מארז ליולדת!

יש אירועים שפשוט כיף להביא בהם מתנות. ככל שהאירוע מרגש יותר, כך המתנה מהנה יותר לנתינה, ומה יכול להיות מרגש יותר מלידה? תינוק חדש בא

לימודים
בגרות לאחר המלחמה: בחינת הקלות לתלמידי ישראל

ישראל התמודדה עם סכסוכים רבים במהלך השנים, שהובילה להשפעה משמעותית על אזרחיה, במיוחד על סטודנטים. המחיר הרגשי של חיים במדינה שסועת מלחמה יכול להשפיע על הביצועים האקדמיים ועל הרווחה.