מה הקשר בין קרנות הון סיכון לסטארט אפ

מקימים סטארט אפ? רוצים להפוך את הרעיון שלכם למוצר טכנולוגי משנה מציאות או שאולי אתם רוצים להשקיע ב"וייז" או ב"גוגל" הבאים? קרנות הון סיכון – הכירו את הקשר בינם לבין מנוע הצמיחה הטכנולוגי של ישראל, של ארצות הברית ולמעשה, של כל העולם.

מיהם האנשים שמאחורי הקרנות?

למרות הקורונה, שיצרה צונאמי כלכלי בכל רחבי העולם והשביתה מגזרים שלמים, נדמה כי ההייטק לא מושפע. משקיעים רבים עדיין מוכנים לשים את מיטב כספם בסטארט אפים, וגם מיזמים ישראלים בתחומים טכנולוגיים ואחרים הצליחו לגייס סכומים נאים. את הכסף הגדול לענף מביאות על פי רוב קרנות הון סיכון. למרות שהן לא מחויבות להשקיע אך ורק בסטארט אפים, אחוז מרכזי מהשקעותיהן מופנה לתחום הזה.

קרנות הון סיכון הן דרך מאוד מרכזית של חברות הזנק לקבל את המימון הדרוש להן לצורך התפתחות, צמיחה, מחקר ופיתוח. באנגלית, הן נקראות VC – Venture Capital, והן צבר של אנשים שהתאגדו למטרות השקעה. המשקיעים שנכנסים לקרנות במטרה להזרים כספים להייטק יכולים להיות אנשים פרטיים או מה שנקרא משקיעים מוסדיים כלומר גופים פיננסיים, קופות גמל, בתי השקעות וכדומה. אפשר לראות שחלק מהמשקיעים המוסדיים הם למעשה הציבור עצמו שנמצא שם בעקיפין (שהרי קרנות הפנסיה הן חסכונות הציבור הרחב).

כיצד בנויות קרנות הון סיכון?

על מנת להקים קרן הון סיכון, יש להקים חברה לטובת העניין, שהיא בעצם סוג של שותפות. השותפות צריכה להירשם כמו כל חברה עסקית ובקודקוד שלה נמצאת קבוצת הניהול ואחריה המשקיעים עצמם. קבוצת הניהול רשאית לקבל דמי ניהול עבור ניהול הקרן, ולרוב היא מקבלת גם רווחים על פי אחוז שמוסכם מראש ביחס להצלחה. המנהלים מחליטים לאין יוזרמו הכספים שלמעשה הועברו כנכנסי הקרן מאת כל אחד ואחד מהמשקיעים. ברגע שהקרן משקיעה כסף בסטארט אפ כזה או אחר, הופכים המשקיעים לבעלים של הסטארט אפ, ביחד עם היזמים עצמם. על פי רוב. קרנות הון סיכון הופכות לבעלות מניות רוב בסטארט אפים שמאושרים להשקעה. יש לזכור שנהוג להזרים כספים להשקעה במספר די גדול של סטארט אפים, שכן רק מעטים מהם יניבו רווחים, אך אלה צפויים להיות מאוד משמעותיים. די שרק השקעה אחת מכל כמה וכמה השקעות תתברר כמוצלחת, על מנת שקרן ההון סיכון תיחשב לרווחית והמשקיעים יקצרו את הפירות.

אין יודעים מהי האיכות של קרן הון סיכון?

על מנת לבדוק את האיכות של קרן הון סיכון, ניתן לבדוק נתונים על הביצועים וההצלחות שלה בעבר. אפשר להתרשם ממנהלי הקרן, לבדוק באילו סטארט אפים היא השקיעה בעבר ובאילו שלבים. ישנן קרנות שמעדיפות להשקיע בעיקר במיזמים בתחום צר (למשל פינטק, או מכשור רפואי) ויש כאלה ששולחות את ידן לתחומים יותר נרחבים. זאת ועוד, מנהלי קרן יכולים להחליט להתמקד בחברות הזנק בשלבים ראשוניים או להיכנס בשלבים יותר מאוחרים, מה שאומר פחות סיכון למשקיעים אך גם תשואה יותר נמוכה. קרנות שהצליחו למצוא חברות טכנולוגיות לא בשלות והביאו רבות מהן להבשלה עד לרמת האקזיט, נחשבות למוצלחות.

מדד נוסף לאיכותה של קרן הון סיכון – מעורבות בניהול. הקרנות האיכותיות יותר מנוהלות על ידי אנשים שמכירים את התחום ומביאים עימם ערך מוסף. הם מעורבים בניהול הסטארט אפים, מי יותר ומי פחות, מייעצים בהיבטים טכניים, ביצירת קשרים, לעיתים בגיוס אנשים איכותיים. רק לאחר פעילות בפרק זמן של כ-3 עד 5 שנים, ניתן לדעת האם ההשקעות מוכיחות את עצמן. זהו פרק זמן שנדרש לסטארט אפ בעל פוטנציאל – להצליח.

מה היה לנו עד עכשיו?

המדריך לחופשת הקיץ 2024: טיפים, יעדים ותכנון

עם התקרבותו של קיץ 2024, ההתרגשות מתכנון חופשת הקיץ האולטימטיבית מתחילה לבעבע בלבבותיהם של רבים. בעולם השופע בתרבויות מגוונות, נופים עוצרי נשימה והרפתקאות אינסופיות, המשימה לתכנן את החופשה המושלמת יכולה להיות גם מרגשת וגם מכריעה. מדריך זה נועד לפשט את התהליך הזה, ולהציע מפת דרכים מקיפה ליצירת מסע קיץ שהוא לא רק בלתי נשכח אלא גם חלק ובטוח. מבחירת היעד האידיאלי שמתאים לחלומות ולמסגרת התקציב, ועד הבטחת חוויה מעשירה מבחינה תרבותית על רקע של בטיחות ונוחות, כל ההיבטים מכוסים. ברוכים הבאים לצעד הראשון שלכם לקראת קיץ 2024 שמבטיח להיות מעניין.

מארז ליולדת
הייתה לידה? קונים מארז ליולדת!

יש אירועים שפשוט כיף להביא בהם מתנות. ככל שהאירוע מרגש יותר, כך המתנה מהנה יותר לנתינה, ומה יכול להיות מרגש יותר מלידה? תינוק חדש בא

לימודים
בגרות לאחר המלחמה: בחינת הקלות לתלמידי ישראל

ישראל התמודדה עם סכסוכים רבים במהלך השנים, שהובילה להשפעה משמעותית על אזרחיה, במיוחד על סטודנטים. המחיר הרגשי של חיים במדינה שסועת מלחמה יכול להשפיע על הביצועים האקדמיים ועל הרווחה.

אל תעצרו כאן

יש עוד מה לגלות

אבטחת מידע
פתרונות מחשוב לעסקים ב-2024

עולם המחשוב לעסקים הוא עולם מפותח הממשיך להתחדש מיום ליום ומהווה בסיס איתן וחזק לפעילות עסקית טובה ובטיחותית. שירות זה מתמקד בעיקר בהענקת פתרונות חדשניים וטכנולוגיים לצורך שיפור היכולות הארגוניות, הגברת היציבות של התשתיות הקיימות ושיפור תפוקת העבודה. מה השירות כולל, ומאיפה מתחילים להתאים אותו ברמה האישית לכל ארגון? כל הפרטים כאן.