תעמולה
הפצה מחושבות של רעיונות בקרב, ניסיון להשפיע או לבצע מניפולציה על הציבור על מנת להשפיע
על התנהגותו או עמדותיו. פעמים רבות התעמולה מנסה לפעול דרך הרגש)פחד, שנאה, חמלה,
גאווה( ולא דרך ההיגיון.
תעמולה טובה עובדת כאשר ישנו איזשהו גרעין שמבוסס על המציאות, איזשהו גרעין אמיתי גם אם היא שקרית. ישנה פנייה לדעות קדומות, להסכמה מסוימת. ההבדל בין חינוך לתעמולה הוא
שבחינוך מלמדים ילדים איך לחשוב ובתעמולה מלמדים מה לחשוב.
ילדים במלחמה
היווצרות הקטגוריה של ילדים כנושא מחקר היסטורי התחילה בתקופת המהפכה התעשייתית. עד אז
ילדים היו נחשבים כ"מבוגרים קטנים," לא הייתה הגדרה לנוער. ילדים היו עובדים בעבודות מסוכנות, בתנאים קשים ביותר. כאשר מתחילים להתייחס לילדים כקטגוריה נפרדת מתחילה ההבנה כי יש
צורך לדאוג להשכלת הילדים אך כמובן שישנו הבדל בין ילדים ממעמדות שונים.
בריטניה הייתה חלוצת תנאי העבודה לילדים, לפני כך ילדים בני 6-7 עבדו כ16- שעות ביום.
מתחילים להתייחס לילדים כקטגוריה נפרדת, לזכויות ילדים.
שלבי מפתח במלחמה לאחר נפילת צרפת
– החזית האטלנטית.
– הבלקנים.
– צפון אפריקה.
– אחרי יוני 1941 החזית הרוסית.
– מדצמבר 1941 החזית באוקיאנוס השקט.
– 9 ביולי :1943 חזית בדרום אירופה – איטליה.
– יוני :1944 פתיחת חזית שנייה באירופה עם הפלישה לנורמנדי.
צפון אפריקה – מבצע לפיד(8-7.11.1942)
– הבריטים היו מעוניינים בניצחונות כדי להעלות את המורל.
– סילוק איטליה מאפריקה נראה כמטרה קלה יחסית.
– סילוק מעצמות הציר מצפון אפריקה היה מסייע להשטת ספינות.
– האיטלקים שלטו באתיופיה ובלוב.
– בחודשים דצמבר 1940 עד פברואר 1941 תקפו הבריטים את הכוח האיטלקי בלוב. אולם
הם לא הצליחו לכבוש את לוב. 130 אלף חיילים איטלקים נפלו בשבי. באותה שנה הבריטים
גם פלשו לאתיופיה.
– הקרב על צפון אפריקה נמשך עד מאי .1943
– במבצע זה האמריקאים נוחתים בצפון אפריקה ומתחילים לנוע מזרחה.
– לחץ של סטלין לפתוח חזית שנייה.
– התקדמות הבזק של רומל לגבול מצריים.
– צ'רצ'יל מסכים שהאמריקאים ינהלו את המבצע.
– הגרמנים לא צפו את הנחיתה באלג'יר – חשבו שהיא תהיה במקום אחר.
– כיבוש אלג'יר היה מכריע מכיוון שהוא קירב את בנות הברית לאיטליה.
– משטר וישי נותר על כנו בצפון אפריקה עד למאי .1943
שלביה האחרונים של המלחמה במזרח אסיה
– קרב מידווי יוני .1942
– האי מידווי שוכן 1700 ק"מ מפרל הרבור, שטחו כ4800- דונם.
– היפנים חשבו להגיע כך להוואי.
– הם לא העריכו נכון את הכוח של הצי אמריקאי שעמד מולם.
– תבוסת היפנים בקרב מידווי היוותה את נקודת המפנה של המלחמה במזרח אסיה.
– ינואר 1943 – רוזוולט בקזבלנקה, מכריז שמטרת המלחמה בחזית במזרח אסיה היא כניעה
ללא תנאי. הכרזה זו חיזקה את הנחישות היפנית להילחם וככל הנראה גרמה להארכת
המלחמה הוגדלת מספר הקורבנות משנים הצדדים.
היסוסים יפנים
– כבר באפריל 43 לאחר שמטוסו של האדמירל ימאמוטו הופל, עלו תהיות ביפן על מטרת
המלחמה.
– ממשלת יפן הקימה "משטרת חשיבה" שהצליחה להשתיק את הקולות האלה.
– ראשי ממשלה לשעבר התארגנו ב43- וניסו לשכנע את הממשלה לחפש דרכים כדי לסיים
את המלחמה בכבוד.
– הקיסר מסכים אבל אמר שקודם כל צריך ניצחון מרשים.
– בסוף 1943 לאחר שאיטליה יצאה מהמלחמה, היפנים הבינו כי הם למעשה הובסו אבל הם
לא ידעו כיצד להסביר לעם היפני שהכול היה לחינם. – לאחר הנחיתה בנורמנדי הקיסר כינס ועידה של אדמירלים וגנרלים בכירים כדי לדון
במהלכים עתידיים של המלחמה והוא מתפטר.
.29B עשרות אלפי יפנים נהרגו
– בסוף 1944 יש הפצצה מאסיבת על ערי יפן של מטוסי
והוקמה יחידת הקאמיקזה.
– 9-10.3.1945 – התקפה של פצצות תבערה על טוקיו. בין 120 ל130- אלף יפנים נהרגו.
לפחות מחצית מהעיר נשרפת. למרות זאת האמריקאים מבינים כי לא יצליחו להכניע את יפן ללא פלישה. נקבע תאריך ה1- בנובמבר .1945 תכנון נוסף נעשה לפלישה בטוקיו באביב
.1946
– באפריל 1945 האמריקאים נוחתים באוקינאווה לאחר חודשיים נפל האי. הרוסים מודיעים
ליפנים שלא יאריכו אתה סכם הניטרליות מכיוון שהאמריקאים מבטיחים להעביר לברה"מ
שטחים על חשבון יפן אם זו תתחייב להיכנס למלחמה. – ב12- באפריל רוזוולט נפטר והיפנים סבורים שניתן יהיה לשנות את עמדת יורשו לגבי
הכניעה.
– יוני 1945 מצבה של יפן נואש. – היפנים החלו לגשש לגבי האפשרות לסיים את המלחמה בכבוד אולם לאחר כניעתה של גרמניה ללא תנאי האמריקאים לא יכלו לוותר ליפן. גם דיווחים של שבויים על התעללות
בשבי היפני לא עזרה לכך.