מרחב, הגירה, זהות

אזור המושב- רוב יהדות אשכנז מגיעה משם- לקרוא נפתח ב1917 עם המהפכה הבולשביקית.

דבר נוסף שהגיע עם המהפכה הזו זה איסור דת והחלו התבוללות לא רק של היהודים אלא כולם. הדילמה הזאת יוצרת הרבה ויכוחים גם היום ( מיליון וחצי עולים מברית המועצות מגיעה משם- לא יהודים ע"פ ההלכה אלא ע"פ שיווך אתני).

מלחמת העולם השנייה- אירוע שיא שני, לאומיות אתנית היא הורגת. יהודי גרמניה קיווי להשתלב וזה לא יצא. 1935- חוקי נירנברג ששלו ליהודים את האזרחות- זה יוצר הד כי גם שמשתלבים בארצות אחרות לא באמת יהודים. זה יצר הגירה יהודי ענקית מאירופה רוב היהודים לא הגיעו לישראל. זה גם המשך של הבעיה היהודית כיום. הציונית התבגרה בגלל- הגירה כפויה. היהודים מאירופה שמהגרים זה הגירה כפויה וככה מפתחת וגדלה הציוניות.

ואז מגיעים לעולם המוסלמי. שם יש שקיעה בגלל התפוררות האימפריה העות'מנית. יש שקיעה פוליטית כלכלית וכו. היהודים שמגיעה הלאומיות לעולם המזרח שמגיע נורא מאוחר, הלאומיות הערבית מתחזקת כי נאז יש מלחמה נגד נוצרים ולא דרך מוסלמים. ואז היהודים מתחילי עם אותה דילמה- הלאומיות הערבית מחבקת יהודית בעירק במרוקו במצרים מצד שני יש התנכלויות. ואז היהודים בארצות ערב מתחילים להתנדנד יותר טוב להם אבל מאירופה. אבל אז באה מלחמת 1948. שהיא מצוירת כהתגייסות של העולם הערבי להגיע לעזור לפלסטין. העולם הערבי מתגייס והתודעה הייתה שארצות ערב נלחמת בישראל וזה הוביל להוצאת יהודים המונית לעלות לארץ ישראל. בניגוד ליהודי אירופה שהייתה להם ברירה לאן לבחור, יהודי המזרח לא הייתה להם ברירה והם יכלו לעבור רק לישראל. למעט מרוקו שרצתה את היהודים.

בתקופה קצרה של 30 שנה של בעיקר 5 או 6 שנים יש הגירה באילוץ! היה גרעין אידיאולוגי קטן שעלה לארץ מאידיאולוגיה הרוב זה הגירה כפויה- בערך 3 % הגיעו מרצון. אחרי המלחמה לא היה להם לאן ללכת ולכן הם הגרו לארץ. מכאן נוצר המפגש בשנות ה-50 עם האשכנזים שהיו פה בערך 95 אחוז ואז מגיעים המזרחים. במפקד של 61 יש כבר רוב מזרחים בקרב היהודים. אך הדפוסים של המדינה בשנות 30 -50 זה דפוסים אשכנזיים שהמשיכו לשלוט למרות שבשנות ה-50 כבר מזרחים הופכים לרוב.

כלומר לא ניתן להבין את המזרחים בלי ההיסטוריה המזרחית אימפריה עות'מנית וכד' ומנגד לא ניתן להבין את האשכנזים בלי אירופה וכד'. ואז נופל המשטר הסובייטי, ואז יש עסקה בין המשטר האמריקאי היהודי והסובייטי והם נתנו לישראל סיוע עצום כדי שייקלטו את האזרחים האלה. מבחינת ישראל זה הייתה מאוד הגירה מוצלחת אך מבחינת הגירה זאת לא הייתה הגירה מרצון. מכאן שנוצר מפגש משולש- אשכנזים קלאסיים, מזרחים, רוסים שהיו פעם אשכנזים והפכו ל"רוסים".

וזה הרב תרבותיות, כל האוכלוסיות שהגיעו בלי תכנון לאותו מרחב ועכשיו צריך לתכנן ולנהל את המרחב הזה.

בשבוע הבא הגירה עולמית ואיך ישראל נכנסת למקום הזה.

מה היה לנו עד עכשיו?

smart house
העתיד של בתים חכמים: שילוב כלים פיננסיים

אם בתחילת הדרך "בית חכם" אפשר בעיקר שליטה על התאורה, הטמפרטורה וכו', הצעד הבא הוא שילוב של כלים הרבה יותר מגוונים. בעתיד הקרוב מאוד, הבית שלכם יוכל לספק לכם כלים פיננסיים מתקדמים, לסייע לכם לנהל את הכסף שלכם טוב יותר ולקחת את השליטה בידיים – בצורה הכי נוחה וחלקה שיש.

תחזוקת חנות למשיכת לקוחות

בסביבת הקמעונאות התחרותית של ימינו, לא ניתן להפריז בחשיבות של תחזוקת חנות. זהו תחום רב-פנים, לא רק שומר על האסתטיקה של חלל קמעונאי אלא גם מבטיח את היעילות התפעולית, הבטיחות ורווחת העובדים והלקוחות כאחד. הרושם הראשוני שחנות יוצרת יכול להיות לעתים קרובות הגורם המכריע עבור לקוחות שבוחרים היכן לקנות. מעבר למראה בלבד, המערכות המורכבות ששומרות על חנות מתפקדת בצורה חלקה, כגון חשמל, אינסטלציה ומיזוג אוויר, דורשות תשומת לב קבועה כדי למנוע תקלות יקרות. יתר על כן, בעידן שבו בריאות ובטיחות תפסו את מרכז הבמה, חנות מתוחזקת היטב תורמת משמעותית לבריאות ולרווחה של כל מי שנכנס דרך דלתותיה. מאמר זה נועד לספק מדריך מקיף לתחזוקת חנויות, תוך הדגשת חשיבותו והעצות הטובות ביותר להבטחת אריכות הימים וההצלחה של עסקי קמעונאות.

האזנה לטלפון
איך מאזינים לטלפון נייד?

כחוקר פרטי, היכולת לנהל מעקבים ולאסוף מידע באופן דיסקרטי חיונית להצלחת כל חקירה. האזנה לטלפון נייד יכולה לספק תובנות חיוניות, שיחות והוכחות שיכולות לסייע בחשיפת האמת.

אל תעצרו כאן

יש עוד מה לגלות

המדריך לחופשת הקיץ 2024: טיפים, יעדים ותכנון

עם התקרבותו של קיץ 2024, ההתרגשות מתכנון חופשת הקיץ האולטימטיבית מתחילה לבעבע בלבבותיהם של רבים. בעולם השופע בתרבויות מגוונות, נופים עוצרי נשימה והרפתקאות אינסופיות, המשימה לתכנן את החופשה המושלמת יכולה להיות גם מרגשת וגם מכריעה. מדריך זה נועד לפשט את התהליך הזה, ולהציע מפת דרכים מקיפה ליצירת מסע קיץ שהוא לא רק בלתי נשכח אלא גם חלק ובטוח. מבחירת היעד האידיאלי שמתאים לחלומות ולמסגרת התקציב, ועד הבטחת חוויה מעשירה מבחינה תרבותית על רקע של בטיחות ונוחות, כל ההיבטים מכוסים. ברוכים הבאים לצעד הראשון שלכם לקראת קיץ 2024 שמבטיח להיות מעניין.

מארז ליולדת
הייתה לידה? קונים מארז ליולדת!

יש אירועים שפשוט כיף להביא בהם מתנות. ככל שהאירוע מרגש יותר, כך המתנה מהנה יותר לנתינה, ומה יכול להיות מרגש יותר מלידה? תינוק חדש בא

לימודים
בגרות לאחר המלחמה: בחינת הקלות לתלמידי ישראל

ישראל התמודדה עם סכסוכים רבים במהלך השנים, שהובילה להשפעה משמעותית על אזרחיה, במיוחד על סטודנטים. המחיר הרגשי של חיים במדינה שסועת מלחמה יכול להשפיע על הביצועים האקדמיים ועל הרווחה.