פוקו ופרויד

תומאס קון כתב בשנות השישים את הספר "על טיבן של מהפכות מדעיות". הוא טען שאנחנו נוטים לחשוב שהידע המדעי נצבר נדבך על גבי נדבך. מימי מצרים העתיקה ועד ימנו. אבל, הדרך להסתכל על המדע היא כסדרה של עולמות שנבנים ונהרסים. כל מדע מיוצר בתוך פרדיגמה – סדרה של הנחות יסוד שמניחים לגבי העולם. בתוך הפרדיגמות יש נוסחאות והנחות לגבי אמת ושקר, יש סדרה של מונחים. למשל האסטרונומיה של העולם העתיק הייתה האסטרונומיה התלמאית שהניחה שהעולם נמצא במרכז היקום, נברא על ידי אלוהים והאדם הוא נזר הבריאה. לאסטרונומיה הזו היו סדרה של שאלות שהתאימו לה וסדרה של חישובים שהתאימו לה. בשלב מסוים הפרדיגמה של תלמאי מתחילה להיסדק כתוצאה מתצפיות אסטרונומיות, מהיחלשות הדת וכד'. היסדקות הפרדיגמה של תלמאי גורמת בסופו של דבר להיחלשותה והריסתה והקמה של פרדיגמה חדשה, פרדיגמה שבמרכזה נמצאת השמש. לאחר מכן, מבינים שהשמש לא נמצאת במרכז היקום והמודלים המתמטיים שנבנו על ידי גלילאו וניוטון ומבוססים על השמש מבוקרים וקמים במקומם חישובים מתמטיים אחרים שנכונים לתקופה הזו. כלומר המדע נבנה בצורה של פרדיגמות שנבנות ומתרסקות כשפרדיגמה אחרת נבנת במקומן.

שיח אצל פוקו דומה לפרדיגמה של קון. אמנם השיח שלו הרבה יותר מצומצם אבל לא מדובר רק על שפה אלא גם על אמונות, הנחות יסוד, אקסיומות וכד'. השאלה הבאה שנשאלת היא מה זה אומר לגבי חקר ההיסטוריה/התרבות. מה המשמעות של הטענה כי מערכת של כוח יוצרת שיח? מושא המחקר שלנו צריך להיות השיח. אין מאחורי השיח אמת מוחלטת, רק השיח קיים.

אנחנו אומרים לעצמנו שהיינו בתקופה של דיכוי מיני קשה. התקופה הוויקטוריאני באנגליה היא תקופה בה אסור היה לדבר על מין. אנחנו מספרים לעצמנו שהיינו בתקופה של דיכוי מיני ובמאה השנה האחרונה אנחנו אומרים לעצמנו שאנחנו בתהליך של השתחררות מהמערכת המדכאת של המין. פוקו טוען שההיפותזה הדכאנית לא נכונה. מה שיש לנו נגד עינינו זה רק השיח. השיח מציג מצג של השתקה, של טאבו. הטענות הן כל הזמן שצריך למנוע את זה. אבל כמות הכתיבה והשיח שנכתבו ונאמרו על מיניות (האיסור שלה) היא עצומה ומהווה שיח בעצמו על מיניות. הומוסקסואליות מתפתחת במאה ה17 כמושג. לא רק ארגוני הלהט"בים מייצרים את ההומוסקסואליות אלא גם מנגנוני הדיכוי נגדם. כשכומר מתבטא בחריפות נגד הומוסקסואלים הוא מייצר הומוסקסואליים. הוא ממשיך את השיח על הומוסקסואליים. באותה מידה, שיח ביקורתי על הדיכוי יכול להמשיך את הדיכוי. לפעמים כשמנסים לשחרר אנחנו מצטרפים למהלך הדיכוי (נג'מאבאדי).

ניתן לראות איך פוקו עצמו עוסק בנושא. בספר השני והשלישי שלו הוא הולך ליוון העתיקה ומנסה להבין את השיח ביוון העתיק בנושא מין. העולם המערבי המודרני פיתח לאורך תקופות היסטוריות את הרעיון של זהות אישית שהיא אינהרנטית ויש בה מרכיבים של מין, מיניות, אישיות, דת, אמונה וכד' שמייצרים את הזהות הייחודית, האישית לכל אחד. פוקו טוען (ללא הוכחה) שבעולם העתיק אף אחד לא חשב לכנס את כל התופעות שקשורות למין למשהו זהותי אחד ומאפיין. לא היה ייצור של ליבה זהותית של האדם.

פוקו עושה לנו "הנחות" היסטוריות כיוון שלפי גישתו, אנחנו לא צריכים לחקור ולבדוק באמת את כל מה שהיה אלא מה חשבו, מה דיברו ומה כתבו באותה תקופה היסטורית. למשל זה לא משנה אם באימפריה העבאסית כולם היו הומוסקסואליים שקיימו יחסים עם נערים אלא מה כתבו ומה חשבו על יחסים כאלו באותה תקופה.

מה היה לנו עד עכשיו?

תחזוקת חנות למשיכת לקוחות

בסביבת הקמעונאות התחרותית של ימינו, לא ניתן להפריז בחשיבות של תחזוקת חנות. זהו תחום רב-פנים, לא רק שומר על האסתטיקה של חלל קמעונאי אלא גם מבטיח את היעילות התפעולית, הבטיחות ורווחת העובדים והלקוחות כאחד. הרושם הראשוני שחנות יוצרת יכול להיות לעתים קרובות הגורם המכריע עבור לקוחות שבוחרים היכן לקנות. מעבר למראה בלבד, המערכות המורכבות ששומרות על חנות מתפקדת בצורה חלקה, כגון חשמל, אינסטלציה ומיזוג אוויר, דורשות תשומת לב קבועה כדי למנוע תקלות יקרות. יתר על כן, בעידן שבו בריאות ובטיחות תפסו את מרכז הבמה, חנות מתוחזקת היטב תורמת משמעותית לבריאות ולרווחה של כל מי שנכנס דרך דלתותיה. מאמר זה נועד לספק מדריך מקיף לתחזוקת חנויות, תוך הדגשת חשיבותו והעצות הטובות ביותר להבטחת אריכות הימים וההצלחה של עסקי קמעונאות.

האזנה לטלפון
איך מאזינים לטלפון נייד?

כחוקר פרטי, היכולת לנהל מעקבים ולאסוף מידע באופן דיסקרטי חיונית להצלחת כל חקירה. האזנה לטלפון נייד יכולה לספק תובנות חיוניות, שיחות והוכחות שיכולות לסייע בחשיפת האמת.

המדריך לחופשת הקיץ 2024: טיפים, יעדים ותכנון

עם התקרבותו של קיץ 2024, ההתרגשות מתכנון חופשת הקיץ האולטימטיבית מתחילה לבעבע בלבבותיהם של רבים. בעולם השופע בתרבויות מגוונות, נופים עוצרי נשימה והרפתקאות אינסופיות, המשימה לתכנן את החופשה המושלמת יכולה להיות גם מרגשת וגם מכריעה. מדריך זה נועד לפשט את התהליך הזה, ולהציע מפת דרכים מקיפה ליצירת מסע קיץ שהוא לא רק בלתי נשכח אלא גם חלק ובטוח. מבחירת היעד האידיאלי שמתאים לחלומות ולמסגרת התקציב, ועד הבטחת חוויה מעשירה מבחינה תרבותית על רקע של בטיחות ונוחות, כל ההיבטים מכוסים. ברוכים הבאים לצעד הראשון שלכם לקראת קיץ 2024 שמבטיח להיות מעניין.

אל תעצרו כאן

יש עוד מה לגלות

מארז ליולדת
הייתה לידה? קונים מארז ליולדת!

יש אירועים שפשוט כיף להביא בהם מתנות. ככל שהאירוע מרגש יותר, כך המתנה מהנה יותר לנתינה, ומה יכול להיות מרגש יותר מלידה? תינוק חדש בא

לימודים
בגרות לאחר המלחמה: בחינת הקלות לתלמידי ישראל

ישראל התמודדה עם סכסוכים רבים במהלך השנים, שהובילה להשפעה משמעותית על אזרחיה, במיוחד על סטודנטים. המחיר הרגשי של חיים במדינה שסועת מלחמה יכול להשפיע על הביצועים האקדמיים ועל הרווחה.

אבטחת מידע
פתרונות מחשוב לעסקים ב-2024

עולם המחשוב לעסקים הוא עולם מפותח הממשיך להתחדש מיום ליום ומהווה בסיס איתן וחזק לפעילות עסקית טובה ובטיחותית. שירות זה מתמקד בעיקר בהענקת פתרונות חדשניים וטכנולוגיים לצורך שיפור היכולות הארגוניות, הגברת היציבות של התשתיות הקיימות ושיפור תפוקת העבודה. מה השירות כולל, ומאיפה מתחילים להתאים אותו ברמה האישית לכל ארגון? כל הפרטים כאן.