מעבר מעסק מקומי לעסק בינלאומי כולל בתוכו הרבה מאוד שאלות שצריכות להישאל. אחרי הכל, מדובר במהלך עסקי גדול שצפוי לשנות את פני העסק שלכם מקצה לקצה. אילו שאלות חשוב לשאול ומה התשובות האפשריות עליהן?
באוניברסיטאות, במכללות ובמוסדות החינוך האחרים לומדים מידי שנה אלפי סטודנטים וסטודנטיות את מקצוע השיווק על ענפיו השונים. לצד עבודה בפלטפורמות השונות של המדיה החברתית או שיווק באפיקים מסורתיים ומוכרים יותר, ישנם גם מי שפונים לשיווק עסקים בחו"ל. אביבית וברנע הם שניים שבחרו להתמקצע בעולם השיווק הבינלאומי. מתוקף תפקידם הם הכירו לאורך השנים הרבה מאוד בעלי עסקים שחלמו בגדול וביקשו להפוך את העסק שלהם ממקומי לבינלאומי. הניסיון הרב שצברו השניים לאורך השנים הוביל אותם ליצירת מעין מדריך הכולל שאלות ותשובות ויכול להיות מצפן עבור בעלי עסקים.
"בעלי עסקים מגיעים אלינו כאשר יש להם חלום, אבל אין להם מושג איך להגשים אותו", אומרת אביבית. "אנחנו בעצם ממפים יחד איתם את הצרכים של העסק, את קהלי היעד שיכולים להיות רלוונטיים, את המדינות שאתן כדאי להיכנס לקשר וצעד אחר צעד מאפשרים להם לראות את התמונה העסקית המלאה. ישנן מספר שאלות שחוזרות על עצמן בקרב בעלי עסקים, וחשבנו לספק את התשובות אליהן, כדי שלאחרים יהיה יותר קל:
- מי יכול להיות בעל עסקים בינלאומי? התשובה היא כל אחד ואחת שרוצים בכך. הדבר היחיד הוא מה אתם מציעים ומי קהלי היעד של המוצר או השירות.
- איך משווקים מוצרים בחו"ל? בעזרת קידום אתרים בחו"ל אפשר להרחיב את מעגל הלקוחות הקיימים, לעניין לקוחות פוטנציאליים ולהגדיל את החשיפה שבית העסק מקבל. האלמנט הזה כרוך בתשלום, כמובן ומומלץ לפני שאתם נכנסים להשקעות לדעת אילו מוצרים או שירותים יכולים להיות רלוונטיים לשוק שאליו אתם מכוונים.
- מה הדברים שחשוב לעשות לפני שמתחילים? בין אם מדובר על קידום אתרים בחו"ל או על שיתופי פעולה אסטרטגיים שאתם מבקשים לייצר, חשוב מאוד לערוך סקר שוק מקיף ומעמיק לפני שאתם עושים צעד כלשהו. השוק הבינלאומי הוא אמנם גדול עשרות מונים מהשוק הישראלי, ומטבע הדברים מאפשר הרבה יותר מרחב פעולה והצלחה, אולם יש לא מעט מלכודות בדרך. צריך להכיר את הדברים, לא להקל ראש באפשרות שהדברים לא יעלו יפה ולייצר מעין מקרים ותגובות.
- האם לבנות מספר אתרים או להתמקד באתר אחד? אפשר לייצר אתר אחד ולבנות לו נגזרות בשפות שונות, כך שהוא יפנה לקהלי יעד מגוונים ממספר מדינות. ניתן גם לבנות מספר אתרים נפרדים, אשר לכל אחד תהיה את הסיומת של המדינה הספציפית וכך בעצם לייצר בידול של ממש בין האתרים. כך או אחרת, קידום אתרים בחו"ל צריך להיעשות על ידי אנשי מקצוע שצברו הרבה מאוד ידע וניסיון בתחום ויכולים להוביל אתכם להצלחות עסקיות מרחיקות לכת. בהקשר הזה, מומלץ לבחור בקפידה את בעלי המקצוע איתם אתם מתקשרים, וזאת כדי להיות בטוחים שהם יקחו אתכם אל היעדים עליהם החלטתם בראשית הדרך.
- מה העלויות של הקמת עסק בינלאומי? טווח העלויות כאן הוא גדול מאוד ותלוי בסוג העסק ובצרכים הספציפיים שלו. יחד עם זאת, כאשר מדובר על קידום אתרים בחו"ל צריך לקחת בחשבון גם את עלויות האחסון, רכישת דומיין, מערך אבטחת מידע שיגן על הלקוחות ועוד. גם בסעיף הזה, מומלץ להסתייע באנשי מקצוע מהתחום, אשר ידעו להכווין אתכם בצורה מדויקת וגם יסבירו לכם את החשיבות שיש בכל אחד מהמהלכים שתבצעו.
- מה הטיפ הכי חשוב לבעלי עסקים? הטיפ החשוב ביותר הוא להכיר היטב את השטח, לדעת מה האיכות שלכם אל מול המתחרים, לבדל את עצמכם ואת בית העסק באופן כזה שימתג אתכם כאוטוריטות בתחום. מיצוב כזה אמנם אורך זמן, אולם ברגע שהוא מתקבע, אתם יכולים ליהנות מיוקרה מקצועית, לבקש מחירים גבוהים עבור השירות וכן לייצר בקלות שיתופי פעולה חדשים, אשר יובילו אתכם אפילו מעבר ליעדים שהגדרתם מראש.
טיפ חשוב נוסף שאביבית וברנע רוצים להדגיש נוגע למאפיינים האישיותיים של בעל העסק. "תחושת מסוגלות גבוהה, אופטימיות ואמונה בדרך הן תכונות קריטיות להצלחה בעולם העסקים בכל רמה שהיא", הם מציינים. "בעל עסקים שתחושת המסוגלות שלו נמוכה, עלול להרים ידיים מיד אחרי הכישלון או הסירוב הראשון שיקבל ובכך בעצם הוא יוצא מהזירה. צריך להבין, שיווק בינלאומי כולל הרבה מאוד מהמורות בדרך, לכן כדאי להגיע מוכנים למהלך גם ברמה הפיננסית וגם ברמה הרגשית. יכול להיות שהדברים לא יצליחו כבר מהרגע הראשון, שיידרש זמן לדייק את המהלכים ואת המוצרים שבית העסק מציע, וצריך להיות ערוכים לכך ולקבל את הכל באהבה. מעבר להמלצות הפרקטיות והטכניות שנוגעות למחקר המקדים וכו', ההמלצה היא גם להיעזר במישהו שיתמוך בכם מבחינה נפשית. בדרך הזו תוכלו להתמודד בצורה מיטבית עם תסכולים ותדעו לתרגם אותם להצלחות מהדהדות בעתיד. שיהיה בהצלחה! "