פרסומים הנדרשים בתחנת רדיו של כלי שייט ( ראה רשימת מסמכים ופרסומים מלאה בסוף הפרק).1. פרסומי הארגון הבין לאומי לתקשורת ITU (מהדורות חדשות כל שנה או שנתיים ותיקונים כל חצי שנה).
List of Coast Stations פרטים מלאים על שרותים תדרים וזמנים של תחנות חוף המספקות שרותי תקשורת.
List of Ships Stations שמות זהויים ופרטי ם של כלי שייט שנושאים ציוד לתקשורת בין – לאומית.
Alphabetical List Of Call Signs and Numerical Identities רשימה אלף-ביתית של אותות קשר וזהויים ספרתיים של כל תחנות השרות הימי.
List of RadioDeterminations and Special Service Stations רשימה של תחנות הנותנות שרותים מיוחדים (אזהרות לשייט, יעוץ רפואי וכיו"ב.).
2. פרסומי הדרכה בהפעלה ואחזקה של הציוד כולל תרשים כללי, מקורות מתח ואנטנות. 3. יומן רדיו אם נדרש בנפרד מיומן כלי השייט.
4. כל פרסום הנותן פרטים עדכניים על שרותי רדיו ומידע חיוני למסעו המיועד של כלי השייט.
סדר קדימויות בקשר-רדיו של השרות הימי הנייד.
Order of priorty for communication in the Maritime Mobile Service
סדר הקדמויות קובע באיזו סוג של קריאות, הודעות ותעבורה נוספת צריך המפעיל לטפל בעדיפות עליונה, בין שזה נוגע לכלי השייט שלו או לכלי שייט אחרים המשתמשים באותו ערוץ תקשורת באותה עת.
1. קריאות מצוקה, הודעות מצוקה ותעבורת מצוקה, כל אלה מקודמות באותות המצוקה – DISTRESS SIGNALS שהם המילה MAYDAY .
2. תקשורת המוגדרת כתעבורת דחיפות – URGENCY ומקודמת באותות הדחיפות PANPAN.
3. תקשורת המוגדרת כתעבורת בטיחות השייט – SAFETY ומקודמת באותות הבטיחות SECURITE.
4. תקשורת הנוגעת למציאת כוון (שלצורך מציאת אתר). 5. תקשורת הנוגעת לפעילותם של כלי טייס העוסקים בפעילות של חפוש והצלה (SAR).
6. תקשורת הנוגעת לנווט, לתנועה ולצורכיהם של כלי שייט וטייס והודעות ודווח תצפיות מזג אויר.
קימות עוד 4 קדמיות אך חשוב לזכור שתעבורה אישית ופרטית של אנשי צוות היא בעדיפות אחרונה.
פקוח על הקשר (שמוש בתדרים, תאום זמנים, סדר כניסה לקשר ומעבר לרשתות נוספות):-
1. בקשר מצוקה כלי השייט שבמצוקה מפקח על הקשר ( אם אין תחנת חוף בטווח הקשר). או תחנה שמבצעת ממסר /תווך מצוקה או התחנה שהפקוח הועבר לה.
2. בקשר רגיל בין כלי שייט כלי השייט שנקרא הוא המפקח על הקשר (לא הקורא).
3. בקשר בין כלי שייט ותחנת חוף – תחנת החוף היא המפקחת.
נוהל קשר מצוקה בשמוש רדיו-טלפון בתחום התג"מ הימי
Distress Procedure for Maritime VHF R/T
הגדרה כללית: מצב מצוקה הוא מצב שבו קיימת סכנה מיידית לחיי אדם ו/או כלי שייט או טייס.
סמכות הגדרה: רק רב החובל או המפקד בפועל של כלי שייט מוסמך להגדיר מצב מצוקה ולתת פרוש מורחב להגדרה הכללית בהתאם לנסיבות במקום או לממצאים בשטח.
מצב מצוקה נקרא DISTRESS והאות לקריאת מצוקה וקדום הודעות הוא MAYDAY (שהוא בטוי פונטי הגזור מהבטוי "עזרו לי" בצרפתית M'AIDER )
מבנה שלד- הנוהל להשגת עזרה במצב מצוקה:-
1. הפעלת אזעקה/אתרעה – אם יש ( כיום על ידי מתקן DSC על ערוץ 70, ראה פרק GMDSS )
2 . על ערוץ 16 במלא ההספק האפשרי (W25) (בדרך כלל נבחר אוטומטית בלחצן מיוחד).
MAYDAY MAYDAY MAYDAY
THIS IS
NAME NAME NAME (שם כלי השייט)
MMSI
המילה MAYDAY מציינת שיש מצוקה ומתבקשת עזרה מיידית וחובה להפסיק כל שמוש אחר ב- ערוץ 16 ולעשות מאמץ לקלוט כל פרט שישודר .4. הודעת המצוקה תכיל את החלקים הבאים:-
קדומת המצוקה |
MAYDAY MAYDAY MAYDAY |
שם כלי השייט וכל קוד זהוי נוסף |
…… |
אתר כלי השייט |
קוי אורך ורוחב או מרחק וכוון מנקודת חוף |
הגדרת המצוקה בקצור |
SINKING,CAPSIZED,ON FIRE,COLIDED ואחרות |
|
משפט בקשת העזרה |
REQUIRE IMMEDIATE ASSISTANCE |
מספר הנפשות שיש להציל ומקומם |
. . . PERSONS ON BOARD/ IN LIFERAFT. . . |
אם יש זמן מוסיפים פרטים שיעזרו לזהות את כלי השייט וסוג העזרה הדרוש. במקרה של חפוש אדם בים – האתר והשעה בהם נראה לאחרונה, נתיב השייט לפני ואחרי שנראה לאחרונה,האתר והשעה שסומן הנתיב על ידי גלגל הצלה או מצוף מסוג כל שהוא ועוד כל פרט מזהה על האדם עצמו, ונסיבות הארוע. |
|
מלת הנוהל "עבור" |
OVER
מלה זו מציינת, למי ששמע , שהודעת המצוקה הסתיימה והוא מוזמן לאשר. |
הערה אין לשדר OVER אם אין זמן לקלוט אשור , בעקר במקרים של נטישת עמדת השדור.אשור קליטת הודעת מצוקה:
מפעיל ששמע הודעת מצוקה חייב לאשר את הקליטה לפי הנוהל הבא:
MAYDAY NAME NAME NAME שם הכלי שבמצוקה
THIS IS MY NAME MY NAME MY NAME שם הכלי המאשר
ובטוי הנוהל RECEIVED MAYDAY
במקום המילה RECEIVED אפשר לשדר ROMEO ROMEO ROMEO .
הודעה על זמינות ומוכנות להגשת עזרה (רק על דעת מפקד כלי השייט)
מיד לאחר שדור אשור קליטת הודעת המצוקה חייבים לשדר הודעה עם פרטים על זמן ההגעה להגשת עזרה לפי הנוהל הבא:-
MAYDAY MAYDAY MAYDAY
שלוש פעמים שם התחנה שבמצוקה
THIS IS
שלוש פעמים שם התחנה שאשרה את המצוקה
אתר מהירות זמן הגעה משוער
OVER
כלי השייט שבמצוקה אינו חייב לקבל עזרה מכל מי שעונה, ואם יש באפשרותו, הוא יבחר את המתאים לו ביותר משקולים שלו; לכן המענה הרגיל יהיה :
MAYDAY
שם כלי השייט שאשר פעם אחת
THIS IS
שם כלי השיט שבמצוקה
THAN K YOU STAND BY ON CHANNEL 16 (תודה המתן על ערוץ 16).
דוגמה לנוהל (נתנים נתונים נוספים שהמפעיל נדרש לסנן כדי להיות צמוד לנוהל)
נתון ספינת צוערים עם מנוע ושני תרנים בשם SOFIA בעלת קרקעית כחולה, מתמלאת מים בחדר מכונה בגלל שסתום שלא נסגר, היא מאבדת את יציבותה ובסכנת התהפכות, בספינה 2 אנשי צוות, שמונה תלמידים וכלב, מפקד הספינה מורה להתכונן לנטישה לשתי רפסודות הצלה, ומתכונן להזעיק חילוץ . אות הקשר הבין לאומי של הספינה 4Z7334 וקוד 9 ספרות (MMSI) 428000303 , הספינה נמצאת על קו אורך 33 מעלות 25 דקות מזרחה לגרינוויץ' ועל קו רוחב 32 מעלות 55 דקות צפונה לקו המשווה. ספינה בשם FORTUNA נמצאת 10 מיל ימי מערבה למסוע הפחם בחדרה ומהירותה 12 קשר , נמצאת בטוח הקשר של SOFIA ובהאזנה רצופה על ערוץ 16 .
הנוהל והתפתחות התעבורה
תחילה יחליט מפקד כלי השייט שהוא במצוקה המחייבת עזרה מיידית –IN DISTRESS .
אם ה- SOFIA מאובזרת ל- GMDSS המפעיל יכוון את מקמ"ש ה- VHF לשדור אתרעה על ערוץ 70 בהספק מירבי (W25 ) ואז יחידת ה- DSC תשדר לכל מקלטי המשמרת שבאזור, אותות שיכללו את זהוי 9 הספרות וכיתוב שמדובר במצוקה וצריך לעבור להאזין על ערוץ 16 כדי לקיים את המשך נוהל המצוקה.
תזכורת נתוני הארוע, אמצעי הקריאה לעזרה, ואמצעים שיקלו על מציאת אתר המצוקה, נתונים למפעיל כתערובת לא מתאימה לשידור – הן במציאות והן במבחנים. על המפעיל לתרגל את עצמו לערוך את ההודעה בהתאם לנוהל, בהתאם לנסיבות ובהתאם לזמן העומד לרשותו.
MAYDAY MAYDAY MAYDAY THIS IS SOFIA SOFIA SOFIA
הודעת המצוקה–
א) הקדומת MAYDAY
ב) שם כלי השייט SOFIA
ג) אתר הארוע
ד) תאור המצוקה
ה) משפט הנוהל REQUIRE IMMEDIATE ASSISTANCE
ו) מספר הנפשות שיש לחלץ
ז) אם יש זמן, לתאר את סוג העזרה הדרוש ולהוסיף פרטי מבנה, צבעים ופעילות באזור הארוע.
mayday sofia 32 degrees 55 minutes north 33 degrees 25 minutes east in capsizing condition require immediate assistance by air and towage 10 persons abandoning in two liferafts vessel has blue hull and two masts O V E R
. מילת הנוהל "עבור" OVER .
האשור על ידי הספינה FORTUNA
mayday sofia sofia sofia this is fortuna fortuna fortuna received mayday ( Romeo Romeo Romeo Mayday).
הודעת מוכנות להגשת עזרה:
mayday sofia sofia sofia this is fortuna fortuna fortuna in position 10 miles
west of hadera conveyor speed 12 knots ETA in 4 hours OVERתשובת ה- SOFIA :
mayday fortuna this is sofia come at once OVER
or stand by on channel 16
SOFIA תבחר ש-FORTUNA תבא מייד, או תבקש אותה להמתין על ערוץ 16 למקרה שישנה עזרה קרובה יותר.השתקת תחנות או תחנה המפריעה לקשר מצוקה:
א) על ידי התחנה שבמצוקה או זו שמפקחת במקומה.
all stations SEELONCE MAYDAY לכלל התחנות
omar SEELONCE MAYDAY לתחנה בשם "אומר"
כאן התחנה שבמצוקה או המפקחת אינה מזדההב) על ידי כל תחנה אחרת (לדוגמה על ידי הספינה "אלם")-
all stations SEELONCE DISTRESS this is elem omar SEELONCE DISTRESS this is elem
כאן התחנה המשתיקה "אלם" מזדהה.החזרת ערוץ 16 לשמוש זהיר
התחנה המפקחת על תקשורת המצוקה יכולה לאפשר שמוש זהיר בערוץ 16 כאשר תקשורת המצוקה אינה תופשת את כל נפח הזמן וישנו תהליך מתקדם של פעולת הצלה. הודעה על כך נעשית בעזרת בטוי הנוהל PRUDONCE .
לדוגמה
mayday all stations all stations all stations this is israeli navy israeli navy israeli navy time one four three zero sofia PRUDONCE OUT
סיום מצב מצוקה על ערוץ 16
התחנה שמפקחת על תקשורת המצוקה חייבת להודיע לכל התחנות על סיום מצב המצוקה – לדוגמה עם התחנה המפקחת הייתה חיל הים הישראלי והספינה הטובעת הייתה "סופיה" שננטשה לרפסודות הצלה , ונניח שהספינה לא טבעה והיא נגררת ואילו האנשים חולצו על ידי מסוק, ההודעה תהיה
mayday all stations all stations all stations this is israeli navy israeli navy israeli navy time one five three zero sofia SEELONCE FEENEE OUT
קריאה והודעת מצוקה בשם כלי שייט שאינו יכול לשדר בעצמו.
תחנה ניידת או תחנת חוף שמתודעות למצב מצוקה של כלי שייט, ישדרו הודעת מצוקה בשמו של הכלי שבמצוקה במקרים הבאים:-
1. כאשר התחנה שבמצוקה אינה במצב שהיא יכולה לשדר הודעת מצוקה.
2. כאשר האדם האחראי על כלי שייט, כלי טייס, כל כלי אחר או מפקח של תחנת חוף, מחליט שדרושה עזרה נוספת.
3. כאשר תחנה, שאינה במצב שהיא יכולה להגיש עזרה, למדה על מצב מצוקה שלא נענה.
הפרוש של כל אחד מהתנאים הנ"ל דורש נסיון ימי של מה שמכונה "מקרים ותגובות", ואת שקולי המשיט המפקד. מובאות להלן 3 דוגמאות להמחשה:
א) כלי שייט שומע הודעת מצוקה מכלי שייט על שרטון שמנצל מצברים ללא יכולת הטענה ומנסח את הודעתו לא בבהירות . כלי השייט על השרטון יהיה זקוק למצברים בשלב החילוץ או למקרה של החמרה במצב. לכן הכלי ששמע אותו יכול להציע לו לחדול ולשדר בשמו.
ב) כלי שייט עם מפרשים שומע קריאת מצוקה של מיכלית גדולה שפרצה בה דליקה, והוא היחידי שאשר קליטה וכמובן אינו יכול לספק עזרה של אמצעי כבוי וחלוץ , יכול להחליט לשדר בשם המיכלית שבמצוקה משום שיש סכוי של פצוץ ונטישה.
ג) כאשר כלי שייט בראות מוגבלת שומע קטעי מידע או מוצא ממצאים צפים המלמדים על נטישה או טביעה של כלי שייט או טייס , וברור שדרוש חפוש מוגבר של נצולים.
בטוי הנוהל לשדור מצוקה בשם מי שהוא אחר יהיה MAYDAY RELAY
נתוני דוגמה ל- "שדור בשם"
ספינת מפרש "ימית" שומעת ספינת מנוע לתירות המודיעה שהיא נמצאת 3 ימים בים, נסחפת ללא מנוע,תקין מלאי המזון והמים אזל וקיימת סכנה מיידית לחיי אדם למרות שהים שקט. המשיט קורא לכלי שייט ישראלים , ומודיע שהוא נמצא כ- 25 מיל דרום מזרחית לרודוס. שם כלי השייט "קקטוס" וקריאתו נקטעת באופן שמרמז על מצברים חלשים. להלן הנוהל שתנקוט הספינה "ימית".
mayday relay mayday relay mayday relay this is yamit yamit yamit
following received at 1440 utc on channel 16 quote mayday cactus
25 miles southeast of rhodos engine shut down driftting no water
any israeli vessel unquote vessels in vicinty report and proceed for immediate assistance over
|
עם נטישת כלי שייט צריכה להיות אפשרות לקחת בנוחות ובמהירות:-
1. SART
2. COSPAS-SARSAT או אחרת
3. HAND HELD VHF TRANSCEIVER
4. PYRO-TECHNIC ITEMS
נוהל תקשורת דחיפות – URGENCY
המקרים האופיניים להגדרה כמצב "דחיפות" הם כל מקרה, שבו דרושה עזרה דחופה, אך אין הצדקה להפעיל נוהל מצוקה. במקרה שמתעוררת דרישה לעזרה דחופה, בזמן קיום תקשורת מצוקה , נתן לקרא את קריאת המצוקה ברווח שבין השדורים, ובסיומה להודיע על תדר המשך (למשל ערוץ INTERSHIP כל שהוא.).
המקרים הנפוצים להגדרה כנ"ל הם:-
1.אחרי 1999 אדם בים מסווג בכל מקרה כ-"מצוקה" Distress.
2. בקשות של עזרה רפואית או יעוץ רפואי דחוף.
3. תקלות בכושר השייט או ארועים על כלי השייט הדורשים גרירה או חילוץ או שרות
טכני דחוף (עזרה באמצעי שאיבה, כבוי אש, צוללים וכיו"ב).
ללא כמו במקרה מצוקה קריאת הדחיפות אינה לכל התחנות אלא מפקד כלי השייט מחליט על כך לפי המקרה. קריאה לכל התחנות
PANPAN PANPAN PANPAN ALL STATIONS ALL STATIONS ALL STATIONS THIS IS POSEDON POSEDON POSEDON |
קריאה לתחנה מסויימת
PANPAN PANPAN PANPAN ROMA RADIO ROMA RADIO ROMA RADIO THIS IS RUDA RUDA RUDA |
אחרי הקריאה באה ההודעה כשהיא מקודמת באפיון קצר של העזרה הדרושה לדוגמה: לעזרה או יעוץ רפואי ……….medico (יעוץ רפואי אינו בהכרח מקרה דחיפות כמו עזרה רפואית. אך גם אם אינו כזה הוא מקודם בקידומת MEDICO כדי להפנותו לרשות המתאימה ובדחיפות הנדרשת).
לכל עזרה אחרת כמו גרירה או חילוץ על ידי מסוק……require urgent towage /evacuation by helicopter/ pumping aids/fire extinguishing etc.
כל הודעה שהופנתה לכל התחנות יש לבטל בפניה לכל התחנות על תדר הקריאה:-
all stations all stations all stations this is lola lola lola cancel my panpan no further assitance required out |
לפרטים שיש להכיל בהודעת הדחיפות יש אפשרויות רבות לפי המקרה ולפי נסיונו הימי של מפקד כלי השייט. עם זאת ישנם מרכיבים הכרחיים ומקובלים לכל מקרה:-במקרה של יעוץ או עזרה רפואית – האתר והנתיב, הגיל והמין של האדם הדורש טפול, תאור הפגיעה או המחלה, הטמפרטורה, לחץ דם ודופק, הטפול שנתן לו עד הבקשה, תאור התנהגות ותופעות של הפרשות למיניהן, האם יש בספינה ארון רפואות תקני (MEDICAL CHEST ) והאם יש להכין חלוץ וסדורים לאשפוז.
במקרים של תקלות בכושר השייט (SEA WORTHINESS) – אתר, תאור הנזק או הארוע, מצב כלי השייט במים הן מבחינת האזון והן מבחינת כושר התמרון, (נשלט או מוגבל או ללא שליטה) סוג העזרה הדרושה , והמיקום מסביב לכלי השייט או מעליו שאליו יש לגשת, כל פרט מזה שיראה לכלי הצלה מתקרבים.
בכל המקרים יש להכיל בהודעה משפט מפתח שמתחיל במילים
REQUIRE URGENT …….vessels in vicinity to keep sharp lookout and assist in search / medical advice/medical assistance/ vessels with doctor on board/evacuation and admittance to hospital/ evacuation of crew/ towage/ pumping aids/fire extinguishing aids/ underwater repairs etc…. |
נוהל הפצת הודעות לבטיחות השייט SAFETY OF NAVIGATION
ההודעות שמוגדרות כהודעות "בטיחות" כוללות הן מהדורות משודרות לפי לוח זמנים ולאזורים מסויימים, והן הודעות בזמן אמיתי . הנושאים הם רבים ויחודיים לכל אזור שייט, אך בראשי פרקים הנושאים הם: אזהרות על סערות GALE WARNINGS , נתוח – תסקיר – תחזיות מזג אויר ANALYSIS ,SUMMARY, FORECAST ; אזהרות מיוחדות על סערות טרופיות (הוריקן/ציקלון/טיפון), אזהרות על קרחונים , ערפל וכל תופעה אקלימית חריגה; מכשולים ימיים; מגדלורים מצופים ועזרי נווט שנכנסים או יוצאים מפעולה; תרגילי ירי בשטחי מים, תמרוני ציים , שיירות כלי שייט, כלי שייט גדולים מאד המתמרנים לאט, שנויים בסדרי תנועה; פעילות של כלי שייט בעבודות מיוחדות כמו קידוחים, מחקר, הנחת כבלים, שלית מוקשים, גרירת מטרות ירי, מגדלים, מבדוקים, רשתות ועוד כיו"ב. כל אלה מקודמים בקריאה לכל התחנות:
SECURITE SECURITE SECURITE ALL SHIPS ALL SHIPS ALL SHIPS THIS IS HAIFA RADIO HAIFA RADIO HAIFA RADIO |
לאחר הקריאה תודיעה תחנת החוף איזה מהנושאים עומדים להיות משודרים ומהוא תדר העבודה שעליו תשודר המהדורה או ההודעה המיוחדת, כאמור הודעות קצרות של עד דקה נתן לשדרן על ערוץ 16. ישנם מקרים בהם תופנה הודעה לקבוצת כלי שייט או לכלי שייט בודד (למשל אם הוא לא קלט אזהרות אלה ונכנס לשטח אש או סכנה אחרת). לצורך זה משתמשים ב-DSC על ערוץ 70 אם ישנו או בקריאות על ערוץ 16.המפקדים של כלי שייט יכולים ליזום הודעות על בטיחות השייט כאשר הם בעצמם מוגבלים בתמרון בראות מוגבלת כדי למנוע התנגשות, או כשהם מגלים מכשולים, מצוף, אורות לא בפעולה, ותופעות טבע וזהום בסביבתם הקרובה, שעלולים לסכן כלי שייט אחרים. במקרים אלה נתן לחבר הודעה קצרה לכל כלי השייט מיד עם הגלוי ולשדרה על ערוץ 16 או לעבור ל- 13 , ובשלב שני לשדר לתחנת החוף הקרובה אם נמצאים בטוח מתאים, ועל ערוץ העבודה של התחנה.
לאחר הקריאה והמעבר לערוץ עבודה, הקריאה משודרת שנית על ערוץ העבודה, ולאחריה תוכן ההודעות. עם סיום ההודעות הנוגעות למזג אויר ותופעות טבע, בדרך כלל לא תבא כל סיומת,
או END OF TRANSMISSION OUT
במקרה של אזהרות לשייט הנוגעות למכשולים ימיים, מצבים ופעילויות של כלי שייט מיוחדים יבואו אחד מהמשפטים הבאים, או כמה מהם
CONSIDERED DANGEROUS TO NAVIGATION
KEEP SHARP LOOKOUT
KEEP SHARP LOOKOUT AND REPORT/INFORM – OVER
VESSELS IN VICINITY KEEP CLEAR OF AREA
GIVE WIDE BERTH |
נושאים וכותרות של הודעות אופיניות המוגדרות כהודעות "בטיחות" SAFETY
הערה: המידע לבטיחות השייט נאסף ומופץ במספר דרכים, כשהנפוצה ביותר לכלי שייט באזורי החופים היא בעזרת רשת תחנות המכונה NAVTEX . רשת זו פותחה כחלק מהגוף המכונה World Wide Navigational Warnnig Service ובקצור WWNWS , גוף זה הוא חלק מארגון הספנות הבין לאומי המכונה IMO נושא זה יוסבר בפרק על מערכת הבטיחות וההצלה GMDSS בפרק Maritime Safety Information = MSI. עם זאת ישנם מקרים שהמשיט של ספינה זקוק למידע מהיר בזמן אמת, או נאלץ לזום הודעת בטיחות , בין שלטובת כלל כלי השייט באזורו, ובין שלבטיחותו העצמית. לצורך מטרה אחרונה זו יעשה שמוש בערוצי התג"מ הימי 16 ו/או 13, או, לפי המקרה, דרך תחנת חוף זמינה והערוצים בפקוחה.
ראשית באפשרותו של המשיט לנסות לקבל מידע ישיר ומהיר על ידי התהליך הבא:-
על ערוץ 16 לאחר האזנה למניעת הפרעה לקשר אחר –
ALL STATIONS ALL STATIONS ALL STATIONS THIS IS SLEEPY SLEEPY SLEEPY REQUIRE INFORMATION REGARDING……….. סוג המידע הדרוש….. OVER |
אם מתקבלת תשובה נתן לקבל את המידע על ערוץ 16 אם ההודעה קצרה מדקה, אם לא, נתן לעבור לערוץ המיועד לקשר בין כלי שייט; אם המידע מגיע מתחנת חוף היא תציין את הערוץ.הנושאים הנפוצים הם ( תרגם לעצמך את הבטוים ואת משמעותם):-
1. שטחים סגורים, אמוני ירי ותנועה צבאית.
FIRE- PRACTICE/EXERCISE- Will Take Place From… to… UTC Between Positions…. NAVY CONVOY —"— SUBMARINE PRACTICE —"— AIRCRAFT CARRIER MANOEUVRING —"— AREA CLOSED TO NAVIGATION/KEEP CLEAR OF AREA/NAVIGATION IS PROHIBITED |
תופעות קיצוניות של מזג אויר.
GALE /STORM IS EXPECTED… TROPICAL STORM (CYCLONE, HURRICANE, TYPHOON) IS CENTRED AT… BAROMETER IS FALLING/RISING RAPIDLY – HIGH WINDS WARNING/EXPECTED ROUGH TO VERY ROUGH SEA / HIGH SWELL IN AREA… ZONE OF RESTRICTED/REDUCED VISIBILITY CAUSED BY… THICK/DENSE FOG EXTREME TEMPERATURE EXPECTED/ SUB-ZERO AIR TEMPERATURE . |
. מכשולים ימיים, פעילות גרירה, פעילות כלי שייט מיוחדים ותמרון כלי שייט גדולים |